Monday, June 28, 2010

Ragam Sesi Pendaftaran Guru Pelatih Ambilan Baru Jun 2010


Pada 28 Jun 2010, bersamaan hari Isnin, IPG Kampus Kent, Tuaran telah menerima pelajar baru yang berjumlah seramai 170 orang bagi bakal guru-guru pelatih Kursus Perguruan Lepasan SPM ( KPLSPM ) dan Kursus Perguruan Lepas Ijazah. Sesi pendaftaran bermula seawal jam 8.00 pagi dan berakhir kira-kira jam 12.00 petang dan disusuli dengan sesi Taklimat Waris yang disampaikan oleh En. Fauzi Hassan selaku Ketua Kebajikan Guru Pelatih Jabatan Hal Ehwal Pelajar. Para guru pelatih yang ingin mendaftar telah datang seawal jam 7.30 pagi dengan penuh semangat. Antara unit yang terlibat dalam ambilan pelajar baharu pada kali ini ialah:

1. Unit PPISMP Pengajian Agama Islam Sekolah Rendah
2. Unit PPISMP Bahasa Melayu Sekolah Jenis Kebangsaan Cina
3. Unit PPISMP Bahasa Melayu Sekolah Jenis Kebangsaan India
4. Unit PPISMP Matematik
5. Unit PPISMP Pra Sekolah
6. Unit PPISMP Bahasa Cina
7. Unit KPLI Pra Sekolah
8. Unit KPLI Bahasa Cina

Proses pendaftaran telah berjalan dengan lancar kecuali tempoh pendaftaran yang terpaksa dipanjangkan memandangkan masih ramai pelajar yang belum datang untuk mendaftarkan diri. Seramai 30 orang Jawatankuasa Perwakilan Pelajar telah ditugaskan untuk membantu para pensyarah bagi memastikan perjalanan sesi pendaftaran berjalan dengan jayanya. Akhir sekali, tahniah diucapkan kepada para guru pelatih baharu yang berjaya menempatkan diri di kampus kita yang tercinta ini dan selamat menempuhi pengalaman baru!

Tuesday, June 22, 2010

Selamat Kembali Ke Kent!

Sukacita dimaklumkan kepada semua Jawatankuasa Perwakilan Pelajar, pada 27 Jun 2010 bersamaan hari Ahad, satu mesyuarat akan diadakan bagi membincangkan pelaksanaan program orientasi pelajar baru yang akan dijalankan pada 28 Jun 2010 (Isnin). Untuk makluman semua, pada kali ini, ambilan pelajar baru sesi 2010 ini terdiri daripada 6 opsyen PPISMP dan 2 opsyen bagi KPLI. Segala kerjasama daripada pihak anda amatlah diharapkan dan didahului dengan ucapan terima kasih.

Tuesday, June 15, 2010

Peristiwa Kapal Mavi Marmara Diserang Tentera Israel


Rentetan peristiwa kapal Mavi Marmara diserang tentera Israel

Mei 31, 10 – 12:51pm

Dua belas rakyat Malaysia disahkan berada di kapal Mavi Marmara – kapal utama flotila enam kapal yang ditugaskan menghantar bantuan kemanusiaan ke Semenanjung Gaza yang diserbu dan diserang oleh tentera rejim Israel.

Mereka adalah sebahagian daripada misi 11 anggota yang dinamakan Lifeline4Gaza, yang mengambil bahagian dalam ‘Flotila Kebebasan’ bagi membawa bantuan kemanusiaan ke Semenajung Gaza.

Adalah dipercayai Lifeline bukan badan kemanusian tunggal dari Malaysia yang terbabit, kerana ada beberapa kumpulan yang bergerak secara berasingan dengan kapal yang lain.

Televisyen Al-Aqsa Gaza, menunjukkan imej video komando Israel yang berpakaian serba hitam turun daripada helikopter dan bertempur dengan kumpulan aktivis, di mana beberapa yang cedera kelihatan terbaring di atas dek kapal itu.

Rangkaian televisyen berkenaan berkata, laporan awal mengesahkan dua aktivis terbunuh manakala 50 yang lain cedera.

Berita penuh di laman web Malaysiakini


Terkini Jun 2, 10 12:08pm

Semua 12 rakyat Malaysia yang ditawan oleh tentera Israel semasa kapal Mavi Marmara diserang pagi Isnin lalu disahkan selamat.

Perkara itu disahkan oleh wartawan Astro Awani, Ashwad Ismail yang menghubungi bilik beritanya di Kuala Lumpur, sebentar tadi.

Ashwad adalah seorang daripada 12 rakyat Malaysia yang ditahan itu.

Semua mereka kini berada di sempadan di Jordan sementara menunggu persiapan bagi membawa mereka pulang ke Malaysia.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman kini dalam perjalanan ke Jordan bagi menguruskan pembebasan 12 rakyat Malaysia yang ditawan pihak Israel itu.

Beliau berlepas ke Jordan pada jam 10.15 pagi tadi dan dijangka tiba di Amman pada jam 1.30 tengahari waktu Malaysia.

Pegawai tentera Jordan, Brigadier Mahmoud Abu Jumaa berkata, negaranya akan membantu menghantar pulang aktivis itu ke negara masing-masing dengan kerjasama kerajaan mereka.

Aktivis yang dibebaskan itu terdiri daripada rakyat Malaysia, Azerbaijan, Indonesia, Pakistan, Algeria, Jordan, Kuwait, Maghribi, Mauritania, Yemen, Oman dan Bahrain.

Senarai nama 12 orang aktivis warga Malaysia :

Berikut senarai nama nama-nama rakyat Malaysia yang menyertai Misi Talian Hayat Untuk Gaza yang berada di kapal Mavi Marmara yang diserang dan ditawan tentera rejim Israel awal pagi semalam.

Maklumat adalah berdasarkan laman web Lifeline4Gaza.

* Noorazman Mohd Samsuddin, HaluanPalestin
* Dr Mohd Arbai’e Syawal, Haluanalestin
* Dr Syed Muhammad Haleem Syed Hasan al-Haddad, HaluanPalestin
* Al-Hami Husain Suhaimi, HaluanPalestin
* Mohd Nizam Mohd Awang, HaluanPalestin
* Hasanuddin Mohd Yunus, Aqsa Syarif
* Jamuliddin Elias, Yayasan Amal

* Dr Selamat Aliman, Jemaah Islah Malaysia (JIM)
* Abdul Halim Mohd Redzuan, Muslim Care
* Mustafa Mansur, Mapim
* Ashwad Ismail, wartawan Astro
* Shamsul Kamal Latif, jurukamera Astro

Berita penuh di laman web Malaysiakini.