Sunday, May 16, 2010

JPP WISH U






SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK PAPARAN YANG LEBIH MENARIK!

Hadiah Hari Guru

Hadiah untuk guru
Oleh Rohaniza Idris
roha@bharian.com.my
2010/05/16

TIMBALAN Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Mohd  Yassin ketika melawat Pameran Expo Pendidikan di Persiaran Perdana, Presint 2, semalam. Turut sama, Presiden Majlis Belia Malaysia, Mohamed Maliki Mohamed Rapiee (kiri). - Foto David Khoo.
TIMBALAN Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin ketika melawat Pameran Expo Pendidikan di Persiaran Perdana, Presint 2, semalam. Turut sama, Presiden Majlis Belia Malaysia, Mohamed Maliki Mohamed Rapiee (kiri). - Foto David Khoo.
20,000 warga pendidik naik gaji, pangkat

KUALA LUMPUR: Lebih 20,000 guru, termasuk pengetua dan guru penolong kanan hal ehwal murid (PK HEM) serta guru besar dijangka menikmati kenaikan pangkat, elaun dan manfaat lain yang akan diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sempena Hari Guru peringkat kebangsaan yang disambut di Kuantan, hari ini. Selain itu, pelbagai insentif lain juga dijangka diumumkan Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran termasuk langkah mengurangkan beban kerja yang selama ini ‘menghantui’ golongan ini. Sumber berkata, kenaikan pangkat yang membabitkan kategori DGA32 hingga DGA54 turut merangkumi pegawai perkhidmatan pendidikan yang bertugas di Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri, pejabat pelajaran daerah dan pensyarah Institut Pendidikan Guru.

Katanya, ketika ini guru besar bukan siswazah di sekolah kurang murid kebanyakannya memegang gred DGA32 manakala guru besar di sekolah gred A, DGA34.

“Bagi sekolah menengah, kebanyakan guru penolong kanan hal ehwal murid (PK HEM) berada dalam gred DGA44 berbeza dengan PK Pentadbiran dalam gred DG48. Mungkin ada penyeragaman pangkat di antara mereka,” katanya kepada Berita Minggu, semalam.

Sumber itu berkata, Muhyiddin juga dijangka mengumumkan satu tawaran baru iaitu ganjaran kewangan kepada pengetua, guru besar dan guru-guru yang berjaya melonjakkan prestasi sekolah masing-masing.
Selain itu katanya, ganjaran juga dijangka diberikan kepada pengetua, guru besar dan guru-guru yang berjaya melonjakkan kedudukan sekolah.

Bagaimanapun katanya, Muhyiddin akan memberikan penjelasan terperinci mengenai perkara berkenaan ketika mengumumkannya.

Sumber itu juga berkata, ganjaran yang diberikan kepada pengetua, guru besar dan guru pula lebih kepada pencapaian dan prestasi yang dicapai sekolah mengikut ketetapan kementerian.

Mengenai beban tugas guru yang diberikan perhatian serius oleh Muhyiddin, beberapa tindakan juga dijangka diambil. Antara bebanan yang dijangka dikurangkan ialah tugas perkeranian yang sebelum ini menjadi bebanan guru sehingga mengganggu tugas hakiki mereka iaitu pengajaran dan pembelajaran di kelas.

Selain itu, katanya, kursus yang akan dihadiri guru juga akan diselaraskan supaya tidak berlaku pertindihan. Ini bagi mengelak guru yang sama mengikuti pelbagai jenis kursus yang dianjurkan.

Sumber itu berkata, pembahagian tugas di sekolah juga akan diberi perhatian dengan mengagihkan tugas secara adil bagi mengelakkan bebanan tugas tertumpu kepada guru tertentu saja.

Katanya, Muhyiddin juga dijangka mengumumkan ganjaran untuk mereka yang berkhidmat di kawasan pedalaman yang bakal dinikmati semua guru selain mengambil kira tempoh perkhidmatan mereka di kawasan berkenaan.

“Ini bermakna guru yang lama berkhidmat di kawasan pedalaman kemungkinan berpeluang untuk mengajar di kawasan bandar begitu juga sebaliknya,” katanya.

Sumber juga berkata, pengumuman Muhyiddin itu adalah antara 10 perkara yang dibincangkan kesatuan guru dengan Kementerian Pelajaran. Namun, atas dasar penjimatan, beberapa tuntutan tidak dapat dilaksanakan tahun ini.

Katanya, kementerian tidak mungkin menaikkan elaun wilayah walaupun beberapa tuntutan mengenai perkara itu sudah dibangkitkan kesatuan guru beberapa kali.

Sebelum ini, Muhyiddin berkata, beliau akan mengumumkan satu dasar baru yang lebih komprehensif untuk guru sempena sambutan Hari Guru peringkat kebangsaan.
Dasar itu, katanya akan mengandungi skim lebih baik untuk pengetua dan guru besar dari segi kenaikan pangkat, elaun dan manfaat lain.

Ketika ini, ada 400,000 guru di seluruh negara, termasuk pengetua, guru besar, penolong kanan serta pegawai perkhidmatan pendidikan yang bertugas di Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri dan pejabat pelajaran daerah.

BERITA HARIAN ONLINE

Saturday, May 15, 2010

TEMA HARI GURU

2010 Guru Pembina Negara Bangsa

2009 Guru Pembina Negara Bangsa

2008 Guru Cemerlang Negara Terbilang

2007 Guru Penjana Modal Insan Gemilang

2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan

2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama

2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan

1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang

1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama

1997 Guru Bestari Sekolah Bestari

1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia

1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan

1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan

1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang

1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera

1989 Guru Pembina Budaya Ilmu

1989 Guru Pembina Budaya Ilmu

1988 Guru Pengasas Budaya Membaca

1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan

1986 Pendidikan Teras Nasionalisme

1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan

1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan

1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan

1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu

1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat

1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara

1979 Murid Sejahtera Negara Jaya

1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang

1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan

1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan

1975 Guru dan Pembangunan Negara

1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi

1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan

1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara

Thursday, May 13, 2010

KENT JUARA!



Pertandingan Bahas Bahasa Melayu Peringkat IPGM Zon Sabah telah berlangsung dengan jayanya bertempat di IPG Kampus Tawau, Sabah. Pertandingan yang berlangsung selama 3 hari 2 malam ini membawa berita yang cukup menggembirakan bagi seluruh warga Kent apabila wakil IPG Kent telah berjaya menjuarai keseluruhan pertandingan tersebut. Senarai nama pendebat yang telah mengharumkan nama IPG Kampus Kent adalah seperti berikut:

1. Nor Azlina Abdul Lateh ( PISMP BA)
2. Muhammad Habibullah Safri ( PISMP SN )
3. Zulkifly Omar ( PPISMP KS )
4. Nur Izyan Shafinaz Aznan ( PPISMP SN )



Tahniah diucapkan kepada barisan pendebat IP! Turut menggembirakan apabila pendebat terbaik keseluruhan telah disandang oleh saudari Nor Azlina Abdul Lateh! Tidak dilupakan juga kepada pensyarah pengiring, En. Razali Hj. Shukor yang komited dalam membantu menyuntik semangat dan memberikan sumbangan idea kepada barisan pendebat IP. Tempat kedua disandang oleh IPG Keningau, tempat ketiga, IPG Tawau dan tempat keempat disandang oleh IPG Gaya. Syabas dan tahniah diucapkan kepada barisan pendebat IP Kent yang akan mewakili Zon Sabah ke peringkat kebangsaan pada bulan Julai semester hadapan. Bersama-sama kita doakan kejayaan mereka.InsyAllah..

Wednesday, May 12, 2010

Pameran Inovasi Pedagogi

Pameran Inovasi Pedagogi telah berjaya dilaksanakan pada 6 hingga 7 Mei 2010 bertempat di Dewan Tun Datu Mustapha, IPG Kampus Kent. Pameran ini telah dianjurkan oleh Jabatan Pengajian Ilmu Pendidikan yang melibatkan semua guru pelatih KPLI ambilan Januari 2009 dan Jun 2009. Pameran ini mengandungi pelbagai info serta maklumat yang menarik berkaitan dengan bahan-bahan pengajaran murid di sekolah dan alat-alat bantu mengajar. Pameran ini wajar dilaksanakan secara berterusan bagi mendedahkan semua lapisan guru pelatih berkaitan dengan bahan-bahan serta info yang boleh digunakan seselum memasuki ke alam perguruan yang sebenar di sekolah nanti. Program ini tamat tepat pada jam 1600 setelah selesai program perasmian penutupan.

Pelancaran Kempen 3S dan Program Diskusi Slot Akhbar

Syukur alhamdulillah, pada 3 Mei 2010, bersamaan hari Isnin yang lalu, Perhimpunan Bersama Pengarah telah berjaya dilaksanakan. Perhimpuanan ini dihadiri oleh Timbalan Pengarah IPG Kampus Kent, Encik Romli bin Darus, pensyarah-pensyarah kampus seterusnya para guru pelatih di institut ini. Perhimpunan yang bertemakan 'Budi Bahasa Budaya Kita' ini menerapkan pelbagai nilai-nilai murni yang wajar dijadikan sebagai amalan harian setiap individu.

Di kesempatan ini juga, barisan exco JPP dengan kerjasama JHEP serta pihak pelaksana perhimpunan telah melancarkan Kempen 3S dan Diskusi Slot Akhbar yang telah dirasmikan dengan jayanya oleh Timbalan Pengarah Kampus. Kempen 3 S yang membawa maksud SENYUM, SAPA dan SALAM merupakan satu budaya yang ingin dihidupkan kembali memandangkan budaya ini semakin pupus dalam kalangan setiap individu warga Kent hasil cetusan idea daripada Exco Kesenian dan Kebudayaan. Program Diskusi Slot Akhbar pula merupakan satu ruangan perbincangan yang dilancarkan di dalam blog JPP berkenaan isu-isu semasa dalam dan luar negara yang dikelolakan oleh Exco Pendidikan dan Akademik berikutan budaya pelajar IPT yang semakin kurang membaca akhbar. Sehubungan dengan itu, slot ini diharapakan mampu menjadi sebuah ruangan perbincangan formal untuk berkongsi cetusan idea-idea yang kritis dan kreatif dalam usaha menangani pelbagai isu semasa yang berlaku.

Perhimpunan ini tamat pada jam 12.30 tengahari yang diakhiri dengan nyanyian lagu Negaraku. Terima kasih diucapkan kepada semua pihak yang terlibat dalam menjayakan perhimpunan rasmi ini.